10 super gezonde voedingsmiddelen

Gezond leven is niet altijd makkelijk. We hebben het druk en willen niet al te lang in de keuken staan. Toch is er dan een manier om iets goeds te doen voor je lijf, zonder dat je er extra tijd mee kwijt bent: bereid je maaltijd met een of meerdere van deze super gezonde voedingsmiddelen.

  1. De tomaat – bevat lycopeen, een krachtige anti-oxidant
  2. Avocado – rijk aan vitamine E en onverzadigde vetten, dus gunstig voor een mooie huid en verlaging van het cholesterolgehalte
  3. Vijgen – een goede bron van vezels, vitamine B6 en kalium en daarom goed voor de darmwerking en vochthuishouding
  4. Cranberries – zeer rijk aan vitamine C en er wordt gezegd dat cranberries helpen om een blaasinfectie te voorkomen
  5. Broccoli – bevat een stof die bacteriedodend werkt en kanker zou kunnen voorkomen. Verder schijnt broccoli heilzaam te zijn voor mensen met een luchtwegaandoening
  6. Knoflook – bloeddrukverlagend en daarom goed voor hart en vaten. Daarnaast beschermt knoflook je ook tegen verkoudheden
  7. Vette vis – zalm, makreel en haring bevatten omega-3 vetzuren die goed zijn voor hart en vaten
  8. Soja – werkt tegen botontkalking en verzacht de ongemakken van de menopauze
  9. Groene thee – rijk aan anti-oxidanten
  10. Rode peper – het stofje capsaïcine zorgt ervoor dat de hersenen endorfinen aanmaken, waardoor pijn wordt verlicht en je humeur verbetert

En verder is het raadzaam om felgekleurde groenten als wortels en donkergroene bladgroenten altijd met een beetje olijfolie te bereiden. Olijfolie is op zichzelf al heel gezond, maar door het vet dat hierin zit worden de vitamines en mineralen uit de groenten ook nog eens veel beter opgenomen. 

Bronnen: infonu.nl, gezondheid.rubriek.nl

Vond je dit leuk? Deel het met je vrienden!

Meer lezen over

 

Laat je ook horen!